Založ si blog

Jak jsem k řemeslu přišel

V době kdy jsem končil školu v roce 1958 byla ještě školní docházka jen osm roků .No a tak když jsem vycházel ze školy ,bylo mně 14 let .V posledním roce školy se nás ptali ,co budeme dělat .Hlásil jsem se na elektricko technickou průmyslovou školu .Paní třídní učitelka mně zavolala do kabinetu a oznámila mně ,že vzhledem k postoji mého otce vůči zřízení ,mohu jít na horníka ,do zemědělství a nebo na obor číšník kuchař .No bydleli jsme v Mariánských lázních a tak horník a zemědělec asi nebylo to nejvhodnější . A tak bylo rozhodnuto .Ale i tak stálo štěstí na mé straně .Maminka byla vyhlášená dámská krejčová a u žen nehrála politika žádnou roli. Manželé respektovali přání svých žen a tak jsem se dostal do učení do prvotřídního hotelu .Nástup ihned a bez prázdnin .Tak tolik úvod .

Tak jsem byl uveden do světa gastronomie .První den přišel vykulený čtrnáctiletý kluk do kuchyně .Pan provozní mně uvedl a určil kdo mně bude mít na starosti .Tenkrát nebyla žádná učňovská střediska .Na starost člověka dostal kuchař a do školy se jezdilo v pátek a v sobotu .No a v neděli honem do práce ,protože byla sezona a každá ruka dobrá .Tak mně to ukázali. Hlavně sporák ,čistírnu zeleniny a umývárnu černého nádobí .

Proč sporák .Tenkrát byly v kuchyních ještě sporáky na uhlí .Tak ráno údržbář zatopil a potom už byla práce učně udržovat oheň a starat se o sporák aby byla horká voda .Ve sporácích byly velké mosazné podkovy na vodu a ta musela být neustále horká ,uhlí muselo být žhavé aby se mohly dělat minutky .Byly na plátech kruhy ,které se podle potřeby odtahovaly a na ta odkrytá místa se dávaly pánve a byly na přímém ohni .No a tohle a čištění zeleniny a mytí hrnců jsem dělal celé prázdniny a mimo to jsem se snažil koukat co kdo dělá .Jenže tenkrát si páni kuchaři střežili svá tajemství a nechtěli ,aby někdo koukal pod ruce .Můj kuchař byl dost otrávený ,že má učně a prakticky se mnou nemluvil a když se mně něco nepovedlo a nebo špatně hořel sporák ,tak jsem dostal hned pár facek .To se smělo .Ale po prázdninách se naštěstí vše změnilo .Přišel nový šéfkuchař s manželkou ,která byla skvělá cukrářka .Nějakým zvláštním způsobem si mně oba oblíbili a pan šéfkuchař si mně vzal po dohodě s ředitelem do učení sám a dovedl mně až ke zkouškám .

Dnes ještě popíši kuchyň a tím pro dnešek skončím .

V těchto kuchyních to bylo tak : při vstupu do kuchyně stála kuchyňská pokladna .To byla taková lavice s pultem taková kukaň a tam seděla kuchyňská pokladní ,která kontrolovala aby číšníci vše nabonovali ,aby odnesli jen to co zaplatili a aby se z kuchyně nic nebralo .V mnoha případech to byla manželka ředitele nebo provozního .Naproti ní byla kávová kuchyně ,potom teplá kuchyně ,studená kuchyně kde se připravovali předkrmy a saláty a úplně vzadu nejkrásnější část – cukrárna . Tak pro dnešek Vám všem přeji krásnou dobrou noc a budu se těšit zase zítra pokud se Vám to bude líbit .

 

 

Akce pro ty nejubožejší.

05.10.2017

Dnešní den byl poněkud zvláštní. Jsme úplně malinká obec. Ale máme tu zámek, a maličkou kapli, která je v rodinném domku. Ale také je tu soukromá ubytovna těch, kteří asi v životě všechno ztratili. Není s nimi problém, protože majitel té ubytovny se o ně opravdu stará a hodně pracuje s farností. Tolik na úvod. Protože se ví jaké jsme se ženou vykonávali [...]

Tak další období 2

22.08.2015

No tak jak jsem psal ,stal jsem se podle jiných důležitou osobou v dost vysoké funkci ředitele .Ale mohu Vás všechny ujistit ,že jsem si nikdy v životě nepřipadal tak hrozně zbytečný .Na všechno tam byl někdo jiný a já neměl celé dny co na práci .Do té doby jsem byl závislí na tom ,co si se ženou zařídíme ,to máme ,hodinky byly tím nejdůležitějším (mimo jiné [...]

Tak jdeme do dalšího období .

20.08.2015

Naposledy jsme se rozloučili před naší sametovou revolucí ,která nám všem změnila život .Někomu k lepšímu ,někomu k horšímu a někdo zůstal tak nějak na stejném .Já nějak pořád nevím, jak moc se to dotklo nás .No, ale uvidíme ,co z toho mého psaní vznikne .Jestli ta změna byla ku prospěchu . Nějak nás ta velká změna trochu zaskočila .Nevěděli jsme si s tím [...]

SR Požiar Osada Stropkov Situácia Mimoriadna POX

Polícia začala v súvislosti s požiarom v Stropkove trestné stíhanie

19.04.2024 17:17

Po požiari, ktorý zničil deväť obydlí, ostalo bez strechy nad hlavou 49 tamojších obyvateľov, z nich 29 detí.

Ukrajinskí vojaci ďakujú Slovákom za zbierku na muníciu

Zbierka na muníciu raketovo rastie. Ďakujeme, bratia Slováci, odkazujú ukrajinskí vojaci z frontu

19.04.2024 16:30

Ciieľ bol najskôr vyzbierať jeden milión eur. Vzhľadom na obrovský ohlas a ochotu posielať peniaze obrancom, je zbierka bez finančného a časového limitu.

SR prezidentka kultúra predstavitelia prijatie BAX

Čaputová: Akékoľvek snahy ovládať kultúru sú prejavom nekultúrnosti

19.04.2024 15:31

Štát má vytvárať predpoklady a podmienky pre kultúru a nie ju politicky ovládať, vyhlásila prezidentka.

Irán / vlajka / zástava /

Iránsky konzulát v Paríži obkľúčila polícia. Muž sa tam vyhrážal, že sa vyhodí do povetria

19.04.2024 15:01, aktualizované: 15:20

Muža polícia zadržala. Zásahová jednotka ho prehľadala a žiadne výbušniny u neho nenašla.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 28
Celková čítanosť: 68917x
Priemerná čítanosť článkov: 2461x

Autor blogu

Kategórie