Založ si blog

Putování mezi hotely a soutěž učňů v pražském Savarenu .

Do Mariánek se pomalu vloudila letní sezona a začala zase pěkná práce .No příprava byla dost náročná ,chodili jsme do práce v pět hodin ráno na přípravu snídaní .To nebyly žádné buffetové snídaně ale pěkně a la carte – čili na objednávku .Kávová kuchařka dělala nápoje a kuchař který měl službu ostatní .Nebudu dlouho popisovat co ale jen pro orientaci .Nápoje „kávy -Mocca ,překapávaná ,turecká ,kapucín ,to byl turek zalitý vařícím mlékem místo vody a přecezený , klasická bílá káva .Čaje ,ale ne sáčkové ale v konvičkách a v konvičce na hrdle bylo udělané sítko, ale to existuje dodnes ,jen že se nepoužívaly sáčky .Potom horké a studené mléko ,horká čokoláda a kakao .Někdo měl svoje nesco a ten chtěl jen horkou vodu .No a tohle musím ,to byla speciální káva ve dvou variantách .To byla sklenka v nerezovém obalu s ouškem a nahoru se dával nerezový nástavec ,který přesně seděl na sklence a do toho se nasypala káva ,zalila vařící vodou ,přikryla se pokličkou ,která k tomu patřila a ona překapával do té sklenky .To byla dříve překapávaná káva a ta druhá ta byla na více kávy a byla z jenského skla .Dolní nádoba byla taková baňka ,která měla zabroušené hrdlo a horní byla jako obrácená spodní ,jen měla ouško a konec jako trychtýř ,ten se zasunul do té dolní a bylo v ní velmi husté sítko a opět to mělo skleněnou pokličku .No a příprava byla taková .Na keridon u hosta se dal kahan na ten se postavila ta spodní baňka naplněná vodou ,do ní se zasunula ta horní ,kde byla nasypaná káva a jak to bylo zabroušené když začala voda vařit tak všechna vystoupala do té horní nádoby ,zhasnul se kahan a voda překapala opět dolů přes kávu a to byla velká překapávaná .Jídla zkrátím .Vajíčka -míchaná -na másle ,cibulce ,slanině, se šunkou ,do skla naměko ,natvrdo ,nahniličku ,do skla a šunka s vejcem .Malý nářez to byla směs po 5 dkg uzeniny a sýrů ,šunka s máslem sýrová miska a teplé uzeniny a samozřejmě máslo ,to se krájelo vroubkovaným nožem a dávalo se na malé skleněné mističky a zrovna tak jsme dávali džem a med .No myslím ,že toho je dost a zase nuda ,ale musím to dát ,abych uvedl do dalšího .Tak tyhle směny nebyly moc oblíbené .Protivná práce a to šlo do 10.00 hodin .No a najednou přišlo ze školy ,že jedeme na soutěž učňů .No jedeme, já byl od nás sám však víte byli jsme celkem dva .No ze školy udělali družstvo pěti lidí a snažili se ,abychom byli tak nějak na stejné úrovni .Moc se nevydařilo .Tak někdo v životě neviděl servis na stříbře ,někdo se nikdy nesetkal s porcováním jídla před hostem a někdo neměl rád kuchyň a já zase nevěděl nic o práci na baru .Byli jsme taková komická pětka a vyrazili jsme směr Praha .Naši dva super kantoři a to myslím zcela vážně jeden co měl na starosti obsluhu byl mistr Evropy v barmanství a druhý co měl kuchařinu sice takový titul neměl ,ale zase měl praxi ve světě, a ne jen tak nějakou, a shodou okolností to byli bratři, doufali ,že nezkazíme co se dá .Ale myslím ,že jejich naděje byly plané .Slavnostní nástup .Ty ostatní snad vybírali podle výšky .Sestavy stejně vysokých ,stejně oblečených a napucovaných frajerů a naše parta .Každý měl svůj rondon ,ale samozřejmě každý jiný .No a ta výška také byla rozdílná a tak nás postavili jako první .Měli jsme pocit ,že jako komiky .Ale předseda té komise byl asi jak to bylo tenkrát zvykem nějaký člověk z lidu a to bylo naše štěstí ,protože on to vše v závěru dost ovlivnil .A nebo to bylo to ,co jsme znali ?Proběhlo losování a paráda já dostal první den kuchyň a druhý den plac se servisem před hosty .Kluci to nějak solidně dostali také podle toho co měli zažité až na jednoho a s tím jsem samozřejmě byl v partě .Měl jsem dělat Burgundskou hovězí pečeni .Ta mně mimo jiné potom provázela v mnoha situacích – díky pane šéf za Vaší péči .Vyšla a byla za výbornou .Ze všech jídel nejlepší hodnocení .Druhý den obsluha .Do restaurace přišla paní Vlasta Matulová v té době velmi slavná herečka, mimo jiné předválečná ,ale stále slavná .Já se těšil ,že to bude můj host ,ale ne .Dostal jsem míchání Tatarského bifteku .Paní Matulovou kolega a ona si dala pstruha .Naservírovat ,vykostit , a stáhnout kůži a vytvořit filátka .To byl úkol pro kolegu .On to ale nikdy nedělal .Domíchával jsem svůj tatarák a kolega kráčel se pstruhem .Nic si nepřipravil .Keridon ,kahan no nic a šel .Přišel ke stolu ,rozhlédl se položil stříbro na stůl ,popadl prázdný příbor ,uřízl u pstruha hlavu a co dál .No nic .Popadl stříbro vrazil ho před paní Matulovou a prohlásil „dáma si poslouží sama „a odkráčel hrdě středem .Ta chudák koukala a nevěděla ,jestli se tam něco nenatáčí .Já stál vedle našeho učitele a jen se ozvalo mazej tam .Tak jsem mazal .Zase jsem jí všechno vzal ,dal jsem si to na keridon ,ten mně tam honem strčil ten kolega a dokončil jsem to co začal .Za odměnu jsem dostal krásnou podepsanou vizitku s poděkováním od paní Matulové a dlouho jsem se s ní vytahoval ,teď už ji mám jen schovanou a na závěr jsem byl vyfocený na titulní straně časopisu Československé pohostinství .No a už jdeme do závěru dnešního povídání ,nakonec jsme skončili třetí díky některým naším úletům ,ale s proslovem ,který končil takto „soudruzi ono není důležité mít perfektní oblečení ,ale je důležité dělat práci s nadšením a zápalem pro věc “ a dovolte mně ,abych i po těch dlouhých letech a přes to kdo to byl nevím abych s ním souhlasil .Udělali jsme co jsme mohli a za ten výsledek mohu jen poděkovat pánům kuchařům a číšníkům ,kteří do mně někdy s problémy a někdy dokonce s velkými problémy vtloukali .No a snad zítra opět nashledanou .

Akce pro ty nejubožejší.

05.10.2017

Dnešní den byl poněkud zvláštní. Jsme úplně malinká obec. Ale máme tu zámek, a maličkou kapli, která je v rodinném domku. Ale také je tu soukromá ubytovna těch, kteří asi v životě všechno ztratili. Není s nimi problém, protože majitel té ubytovny se o ně opravdu stará a hodně pracuje s farností. Tolik na úvod. Protože se ví jaké jsme se ženou vykonávali [...]

Tak další období 2

22.08.2015

No tak jak jsem psal ,stal jsem se podle jiných důležitou osobou v dost vysoké funkci ředitele .Ale mohu Vás všechny ujistit ,že jsem si nikdy v životě nepřipadal tak hrozně zbytečný .Na všechno tam byl někdo jiný a já neměl celé dny co na práci .Do té doby jsem byl závislí na tom ,co si se ženou zařídíme ,to máme ,hodinky byly tím nejdůležitějším (mimo jiné [...]

Tak jdeme do dalšího období .

20.08.2015

Naposledy jsme se rozloučili před naší sametovou revolucí ,která nám všem změnila život .Někomu k lepšímu ,někomu k horšímu a někdo zůstal tak nějak na stejném .Já nějak pořád nevím, jak moc se to dotklo nás .No, ale uvidíme ,co z toho mého psaní vznikne .Jestli ta změna byla ku prospěchu . Nějak nás ta velká změna trochu zaskočila .Nevěděli jsme si s tím [...]

Andrej Danko, semafor

Polícia po viac ako troch mesiacoch zverejnila video z Dankovej nehody

26.04.2024 12:43, aktualizované: 13:04

Zábery pochádzajú z kamery električky. K dopravnej nehode lídra SNS došlo 11. januára v bratislavskej Dúbravke.

Antony Blinken / Si Ťin-pching /

USA a Čína musia byť partnermi, vyhlásil prezident Si na stretnutí s Blinkenom

26.04.2024 12:24

Americký minister zahraničných vecí, ktorý v piatok končí návštevu Číny, predtým rokoval so svojím čínskym náprotivkom Wang Iom viac ako päť a pol hodiny.

ján slota

Obnovený proces v korupčnej kauze Jána Slotu prerušili

26.04.2024 11:21, aktualizované: 12:25

Kým Ústavný súd SR nerozhodne, dovtedy bude konanie prerušené. Prokurátor voči tomu podal sťažnosť.

Slávnostné otvorenie DSB observatória v Bratislave

VIDEO: Bratislava má prvú hvezdáreň, zložili sa na ňu sponzori a nadšenci. Neskôr privíta aj širokú verejnosť

26.04.2024 10:55

Na Deutsche Schule Bratislava slávnostne otvorili prvú hvezdáreň v Bratislave - DSB Observatórium.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 28
Celková čítanosť: 68996x
Priemerná čítanosť článkov: 2464x

Autor blogu

Kategórie