Založ si blog

Střípky z chatařského období 4

Tak dnes uzavřeme kapitoly zima na chatě a přidáme tam pár fotografií .Všechny fotografie jsou moje vlastní ,focené v průběhu práce na horách .V tomhle vyprávění skočím dvě zimy dohromady ,protože už toho víc nebude a potom přijde rok 1989 a další změny v životě . Přechod zimy 1987 na 1988 nebyl tím šťastným obdobím .Mému milovanému tchánovi vypršel čas pobytu na této zemi .Leden roku 1988 byl obdařen mrazy okolo 28 stupňů ,chata byla plná dětí a manželka musela odjet rozloučit se s otcem .Na chalupě byly dva kotle a jeden praskl .Byl jsem na to sám s matkou a šedesáti dětmi .Udělali jsme nutná opatření tím ,že jsme vše sestěhovali a tam ,kde jeden kotel stačil se odbývalo vše od jídla až po zábavu .A aby toho nebylo málo ,krátce v Jablonci vypnuli plyn kvůli poruše .Poruchu  odstranili a nám nenaskočil kotel .Výsledek byl děsivý .V tom bytě popraskalo všechno co si kdo umí představit a než protekla voda k sousedům ,tak se vytvořila pěti centimetrová vrstva ledu do které se zamrazily koberce ,nábytek a dveře .Zavřené se nedaly otevřít ,otevřené zavřít .Tak v pátek ráno telefon a sousedi mně sdělili co se stalo .Naštěstí jsme měli jen jedny ,protože ten byt byl ve vilce a naneštěstí oni bydleli pod námi .Tak jsem mezi snídaní a obědem skočil do auta a jel se podívat co se stalo .No nevím co bych dělal teď ,ale byl jsem poměrně mladý a tak jsem to snesl .Větší starost jsem měl ,jak to povím manželce .Vracela se večer a rozhodně nebyla veselá po rozloučení s otcem .No když přijela ,tak jsem se zeptal ,jestli ustojí ještě další hrůzu .Ustála .Je to prostě partner do nepohody a tak jsem jí ukázal náš domov .No tak teď pojeď na chalupu ať se ohřeju ,dám si kafe a cigretu a snad se vzpamatuju řekla .No moc se neohřeješ ,na chalupě praskl kotel povídám .Nevím proč ,ale to už jí rozesmálo .V sobotu odjeli děti a přijela ekonomická škola a topenář na opravu kotle .Ten topenář byl z hradu z Prahy .

Asi jsme nevypadali zrovna dobře, protože nás začali všichni zpovídat co se stalo .Znali jsme všechny jak topenáře ,tak lidi z ekonomky .No a tak to z nás všechno prostě padalo a padalo .No vedení ekonomky v podstatě už kamarádi byli okamžitě akční .Chceme to vidět .No a tak jsem je naložil včetně topenáře a jeli jsme do Jablonce .No myslím ,že si to do té doby neuměli představit .Trochu jim došel dech .Neříkali nic a jeli jsme zpátky .Topenář odjel ,dali jsme večeři a ten den skončil .Ráno nastoupila všechna děvčata v pracovním .Musel jsem po všech chalupách sehnat teplomety a kamínka a jelo se do bytu .Vezl jsem je tam na čtyřikrát .Rozmražovali jsme a děvčata vytírala .Když něco vydolovali ,tak jsem to vozil na chatu na usušení .V pondělí ráno přijeli instalatéři z hradu a šli opravovat topení .Tam byly velké ,těžké litinové radiátory a tak nastoupili kluci z ekonomky stěhovat radiátory .Šest kluků neslo jeden radiátor .Taková to byla hrozná váha .Odpoledne přijela z Prahy Avie s radiátorama .Na hradě byly použité radiátory po výměně a místo do šrotu šly k nám domů .Myslím ,že jsou tam dodnes .Tohle je moje poděkování LIDEM .

Na tom je zvláštní to ,že ti lidé to dělali a zařizovali bez jakékoliv odměny ,dokonce jsem si nedovolil ani nikoho o to požádat a oni dělali to, co bylo potřeba a to byla ta pomocná ruka ,kterou bychom vždy v takové situaci potřebovali a někdy prostě přijde a někdy ne .Podobná bude i druhá část .Už ne tak moc zlá ,ale zase o lidské úctě k člověku ,i když už nežije ,ale sliby se mají plnit za všech okolností .

Přišla zima 1988 – 1989 a další milovaný člověk ,moje matka došla na konec své cesty .O Vánocích se necítila dobře ,ale pořád byla v pohodě .Dělali jsme si fotografie u Vánočního stromku a oslavili jsme společné Vánoce celkem v pohodě ,ale pak to bylo rychlé .Ještě aby byla souvislost s focením ,později jsme nechali film vyvolat s tím ,že budeme mít na matku vzpomínku z Vánoc .Neměli jsme vzpomínku ,na té fotce je všechno krásně ostré jen maminka ,která stojí vedle mé manželky je tam jako silueta .Může to být vada filmu ,to je otázka .No a opět plná chata a tak jsme se s maminkou rozloučili mezi snídaní a obědem .Skoro všichni ,kdo byli na chatě ,se jeli do Jablonce s maminkou rozloučit a přijeli také z Prahy a z bývalé NDR ,ti kteří maminku znali .Tomu se říká úcta k člověku .No a jen jsme se vrátili na chatu ,tak začalo hrozně chumelit .Kdo musel odjet ,tak ty jsem poslal hned pryč a jinak by to nestihli .Odříznutí jsme byli tři dny a zásoby nám vozili kluci z Horské služby .No uzavřu to jarem ,přijeli hradní čalouníci .Za doby ,kdy maminka žila se s nima domlouvala ,že si koupila potahovou látku na křesla a jestli by jí je někdy nepřečalounili .Za jejího života k tomu nedošlo .Přijeli a prohlásili ,že jedou splnit slib .Ta křesla udělali a myslím ,že bychom je nikdy neprodali .No a to je ta úcta o které jsem psal .Teď se pokusím přidat pár fotek a v dalším půjdeme až po roce 1989 .Nechtěl jsem tuhle část končit takto ,ale i to je život .

Dostáváme auta na chatu

Dostáváme auta na chatu

Tak jsme trochu zapadli

Tak jsme trochu zapadli

To je vchod do chaty

To je vchod do chaty

čelní pohled

čelní pohled

a takhle nás kluci zásobovali

a takhle nás kluci zásobovali

Třeba se prokoušeme

Třeba se prokoušeme

foto ze soukromého alba fesoj

foto ze soukromého alba fesoj

foto ze soukromého alba fesoj a takhle přichází jaro

foto ze soukromého alba fesoj a takhle přichází jaro

Akce pro ty nejubožejší.

05.10.2017

Dnešní den byl poněkud zvláštní. Jsme úplně malinká obec. Ale máme tu zámek, a maličkou kapli, která je v rodinném domku. Ale také je tu soukromá ubytovna těch, kteří asi v životě všechno ztratili. Není s nimi problém, protože majitel té ubytovny se o ně opravdu stará a hodně pracuje s farností. Tolik na úvod. Protože se ví jaké jsme se ženou vykonávali [...]

Tak další období 2

22.08.2015

No tak jak jsem psal ,stal jsem se podle jiných důležitou osobou v dost vysoké funkci ředitele .Ale mohu Vás všechny ujistit ,že jsem si nikdy v životě nepřipadal tak hrozně zbytečný .Na všechno tam byl někdo jiný a já neměl celé dny co na práci .Do té doby jsem byl závislí na tom ,co si se ženou zařídíme ,to máme ,hodinky byly tím nejdůležitějším (mimo jiné [...]

Tak jdeme do dalšího období .

20.08.2015

Naposledy jsme se rozloučili před naší sametovou revolucí ,která nám všem změnila život .Někomu k lepšímu ,někomu k horšímu a někdo zůstal tak nějak na stejném .Já nějak pořád nevím, jak moc se to dotklo nás .No, ale uvidíme ,co z toho mého psaní vznikne .Jestli ta změna byla ku prospěchu . Nějak nás ta velká změna trochu zaskočila .Nevěděli jsme si s tím [...]

Srbsko

Výbor Rady Európy podporil členstvo Kosova, Srbsko to odsúdilo

28.03.2024 13:10

Srbský šéf diplomacie označil rozhodnutie výboru PZ RE o podpore členstva Kosova za "škandalózne" a "hanebné".

čaputová

Čaputová: Členstvo v klube NATO nám poskytuje ochranu teraz aj do budúcna

28.03.2024 12:58

V piatok uplynie výročie 20. výročia vstupu Slovenska do Aliancie.

izrael, palestína, gaza

Izraelská armáda tvrdí, že v nemocnici v Gaze zabila 200 ozbrojencov Hamasu

28.03.2024 12:44

Pacienti z radov civilistov a zdravotnícky personál bol podľa armády kvôli bojom evakuovaný do iného krídla nemocnice.

olympiada rieka Seina v Parizi

Ukrajinci vyhrali symbolickú bitku o Paríž, ale chcú, aby Rusov potrestali najprísnejšie

28.03.2024 12:30

Kyjev nechce vidieť na letných hrách ani jedného Rusa. Moskva tvrdí, že Medzinárodný olympijský výbor skĺzol do suterénu rasizmu neonacizmu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 28
Celková čítanosť: 68820x
Priemerná čítanosť článkov: 2458x

Autor blogu

Kategórie